Malířství 19. století

- končí období velkých uměleckých SLOHŮ jako byly románský sloh, gotický, renesance nebo baroko, a začíná období SMĚRŮ
- jednotlivé směry trvaly podstatně kratší dobu, a odrážely se pouze v jednom nebo dvou druzích umění..

................................................................................................................................................................

Před-impresionisté


1) Anglická krajinomalba romantismu
angličtí romanističtí krajináři dokonale zachycovali světlo a hru světelných paprsků
  • John Constable - maloval prostředí anglického venkova, přístavy,..
  • William Turner -malíř světelných efektů a mlžných oparů 

2) Barbizonská škola
- skupina francouzských malířů kteří se usadili v okolí vesnice Barbizon
- zde se od roku 1848 scházeli  pod vedením malíře T. Rousseaua
- náměty pro svá díla čerpali právě v krajině v okolí Barbizonu, často v lesích - byli první kdo vyšli do plenéru (z franc. en plein air - malba pod širým nebem)
- byli ovlivněni holandským krajinářstvím ze 17.stol.
- jejich cílem byl odvrat od "strnulého klišé" v ateliéru komponované krajiny a návrat k reálné přírodě


3) Édouard Manet (1832 - 1883)
- svým obrazem Snídaně v trávě, který vystavil roku 1863 v Salonu odmítnutých, šokoval pařížskou smetáku
- obraz zachycuje akt mladé ženy ve společnosti oděných mužů - něco naprosto nepřípustného a značně kritizováno (mytologické postavy nahrazeny lidmi své doby)
- další skandální obraz - Olympia - vadil kontrast nahého těla s pletí černošky

- v Manetových obrazech se stává barva nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem - to značně ovlivní všechny impresionisty
- plochy obrazů nejsou zamýšleny z pohledu perspektivy (plošnost malby) - to bude mít rozhodující vliv na další umělce (Gauguin, Matisse, Cézanne, Picasso a další..)

................................................................................................................................................................


Impresionismus


- směr poslední čtvrtiny 19. stol. který ovlivnil nejen malířství, ale také sochařství, literaturu nebo třeba hudbu
- je ovlivněn nejen třemi proudy které jsou rozepsané v předešlé kapitole "Před-impresionisté", ale také fotografií, která v té době zažívala rozkvět
- představoval obrovskou revoluci v dějiách malířství 
- směr je pojmenován kritiky podle obrazu od C. Moneta - Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce) vystaveném v roce 1874 v Paříži

"Dojem - jak pravdivé! Zrovna jsem si říkal, že když na mne zapůsobil dojem, něco ho musí způsobit. Jaká to volná a bezstarostná práce štětcem! I tapety v surovém stavu jsou vypracovány dokonaleji než tento obraz moře! "
                                                                                                                           - Louis Leroy

- umění všech představitelů tohoto nového směru zůstalo po dlouhou dobu nepochopeno,  bylo odmítáno mnoha kritiky ale i běžnou společností
- impresionisté byli odmítáni v Salonech a tak pořádali své výstavy v ateliéru fotografa Nadara. 

Znaky:
- celý impresionismus je založen na subjektivním pohledu - maluji to, co v tuto chvíli vidím
- cílem je malba v plenéru - zachycení nejen konkrétní krajiny ale hlavně její atmosféry a světelného stavu v určitém časovém okamžiku
- umělci opouštějí zdlouhavý způsob malby a preferují rychlé a krátké tahy štětce - k tomu značně přispěl vynález barev v tubách a plochých štětců
- kompozice ztrácí na významu, zjasňuje se barevnost
- někteří umělci zcela vyloučili černou barvu (nahrazena odstíny tmavě zelené či modré)

Hlavní představitelé:

................................................................................................................................................................


Neoimpresionismuspointilismus 


- označení pro malířství hnutí (směr), které rozpracovává impresionistické principy
- následoval impresionismus jako poetická hra světla a čistých pastelových barev
- název opět hanlivý od kritiky - point = bod, směr se zformoval v roce 1885 vystavením prvního pointilistického obrazu od G. Seurata
- styl neměl kvůli své pracnosti a časové náročnosti mnoho zástupců

Znaky:

- místo barevných skvrn typických pro impresionisty, byly na plátna nanášeny body, tečky nebo malé čtverečky v čistých, jemných barvách
- výsledný efekt je tvořen až v oku diváka ve kterém se body pojí (metoda je založena na fyziologii - vidění oka a fyzikální optice) 
- umělec nepoužíval linie (stejně jako impresionisté), barva se však nemíchala na plátně

Představitelé:
................................................................................................................................................................


Postimpresionismus


- označení pro malířství které následovalo po impresionismu a neoimpresionismu
- jeho představitele tvoří několik významných malířů, kteří netvořili žádnou jednolitou skupinu nebo směr, názorově se značně ovlivňovali a rozcházeli
- každý zvlášť, sám za sebe byl více či méně důležitým ovlivňovatelem některých následujících směrů a tvoří jejich východisko (expresionismus, fauvismus, kubismus, skupina Nabis,..)

Znaky:

- stejně jako impresionisté považovali za základ obrazu barvu kterou používali plošně
- jejich snahou nebylo co nejvěrnější zachycení přírody a jejího světla, ale odkrytí a zobrazení svého nitra - psychického stavu a duševního rozpoložení

Představitelé:
................................................................................................................................................................


Symbolismus   


- toto hnutí se ve světovém umění objevuje od 80.let 19.století
- název z řeckého symbolon - znak, symbol
- symbol je prostředníkem mezi světem jevovým - hmotným, a světem duše
- vychází z umělcových představ, snů a vizí, inspiroval se světem pověstí, pohádek a mýtů, literatury a poezie
- k vyjádření používá nejrůznějších prostředků - klasicistních, romantických, realistických, expresionistických,..
- symbolisté kladou důraz na niterní obraz lidské psychiky
- umělec využívá konturované barevné plochy, důležitá je dekorativnost

- začala se formovat skupina francouzských malířů pod názvem Les Nabis neboli Nabisté - proroci
- byla vedená P. Sérusiérem, podléhající vlivu P. Gauguina
- použití plošné barvy s harmonicky laděnými plochami, které jsou vymezeny souvislou černou konturou => ovlivnili užité umění, plakát, ilustraci,..

Představitelé:
  • Maurice Denis - Múzy
  • Pierre Bonnard 
  • Paul Sérusier - Talisman
  • Odilon Redon 
  • Edvard Munch
- u nás se symbolismus objevuje kolem poloviny 90.let 19.století  - nejdřív v literatuře - Moderní revue
- později výtvarné umění - Jan Preisler (malířství), Vojtěch Preissing (grafika)
- od roku 1910 sdružení Sursum - druhá generace českých symbolistů - František Kobliha, Jan Konůpek, Josef Váchal, Jan Zrzavý a další


Žádné komentáře:

Okomentovat