Umění druhé poloviny 20.stol.


Tašismus

- z franc. la tache - skvrna
- jedna z možností abstraktního expresionismu v malířství a grafice 50. a začátku 60. let ve Francii
- směr vnikl po II.sv. válce v Paříži
- v podstatě se jedná o evropskou obdobu americké akční malby
- zdůrazňoval spontánnost malířské akce, projevující se např. automatickým kladením barevných skvrn a linií bez promyšleného záměru 
- malíři vytvářeli barevné skvrny v širokých tazích štětce, barva byla nanášena na plátna přímo z tub a rozmazávána ve spontánních tvořivých impulsech; obrazy mluví novým uměleckým jazykem, zachycují náhlou dynamiku a bezprostřednost

Představitelé:
  • Georges Mathieu 
  • Wols
  • Jean Bazaine 

................................................................................................................................................................

Francouzská abstrakce po roce 1945 - Informel


- malba vzniká zcela spontánně bez kompozičních pravidel - zcela bourá koncepty tradičního umění i kompozice, je iracionální a svobodný
- je protikladem geometrického umění
- prostor je dotvářen různým materiálem - písek, sádra, štěrk, kousky omítky, provazy, umělé hmoty,..
- z obrazů cítíme pocit samoty, odcizení, hrůzy

Představitelé:
  • Hans Hartung
  • Wols
  • Jean Fautrier
  • Alberto Burri
  • Jean Dubuffet
................................................................................................................................................................


Abstraktní expresionismus v USA


a) akční gestická malba - action painting

- americká obdoba evropského tašismu 
- důraz kladen na samotný akt malování a proces malby, na vůli a rozumu nezávislá malba - svoboda a spontánnost, vše má charakter jakéhosi rituálu 
- malíř vrhá barvy na plátno, nanáší je přímo z tuby, lije je z plechovky, někdy přidává do barvy další materiály jako je písek, dřevo, drcené sklo,...
- takto impulsivně nanášené barvy vytváří na plátně neohraničené struktury, mnohdy jsou dotvářeny špachtlemi či noži 

Představitelé: 

b) lyrická abstrakce 

- pomocí barevných ploch je vytvářen prostor - nekonečno 
- obrazy velkých formátů působí mysticky a spirituálně 

Představitelé:
................................................................................................................................................................

Pop Art 


- z anglického "popular art" - populární umění
- objevil se v polovině 50. let, dominoval však v 60.letech
- stojí na hranici mezi realistickým a abstraktním uměním
- pop art povýšil zcela běžné výrobky moderní americké společnosti na umělecká díla (plechovka Campbelovy polévky, láhve od Coca-Coly, noviny, komiksy, fotografie osobností,..)
- doslova vytrhl konkrétní předměty z přirozené reality (od každodenního používání) a přenesl je do výstavní síně => tím změnil jejich způsob vnímání
- umělci pracují s prostředky reklamy - plakáty, nálepkami na konzervy, filmy, fotografiemi 
- použití techniky koláže, asambláže, serigrafie - sítotisk 

Představitelé:
  • Roy Lichtenstein - Maybe
  • Robert Rauschenberg
................................................................................................................................................................


Op Art 


- z anglického "optical art" - optické, vizuální umění 
- je pravým opakem akční expresionistické abstrakce
- využívá rozumu, logiky, přesnosti, optiky a fyziologie
- cílem je dosažení otického klamu vzniklého rytmickým řazením a prolínáním geometrických tvarů které vyvolávají dojem pohybu, plynutí či vibrace plochy
- základní technikou op artových děl a jejich rozmnožení je serigrafie - sítotisk

Představitelé:
................................................................................................................................................................

Kinetické umění


- vzniklo již počátkem 20. století v Evropě v tvorbě dadaistů a konstruktivistů, nicméně velkého ohlasu se mu dostalo i v USA v 50. a 60. letech 20. století
- je syntézou různých druhů umění - spojuje architekturu, divadlo, sochařství, hudbu, světlo..
- často vychází z různých fyzikálních zákonů (působení magnetického pole) a skryté dynamiky v přírodě (závan větru, proudění vzduchu, otřesy) ale i z přirozených podmětů (dotek ruky)
- tyto podměty uvádí do pohybu většinou zavěšené objekty, tzv, mobily - jemné konstrukce vyrobené z vyvážených kusů plechu upevněných na drátech
- kromě mobilů sem patří také kinetické fontány
- celkový dojem z díla podmaňoval vztah mezi prostorem, pohybem a světlem.

Představitelé:

................................................................................................................................................................

Architektonicky významné budovy druhé poloviny 20. století 

postmodernismus - mezinárodní styl

Svět:
  • muzeum moderního umění v Paříži - Centre Pompidou (pozdní funkcionalismus - 70. léta)
  • La Grande Arche v Paříži (Velký oblouk) - moderní pařížská čtvrť La Defence

Česko:



Žádné komentáře:

Okomentovat