- zrodila se na počátku 15. století v severní Itálii, v bohatém městě Florencie
- Florencie bylo bohaté lidnaté město s mnoha manufakturami, bankovními domy a několika významnými rodinami které podporovaly umění - nejvíc vynikal rod Medici
- vysoká životní úroveň umožňovala většímu počtu lidí věnovat se umělecké činnosti a diskutovat o umění
- medicejská akademie - studium antické kultury na shromážděných dílech antiky
- původ slova renesance můžeme hledat v italštině - poprvé tohoto termínu použil Vasari, a to ve slovním spojení "rinascita dell arte antica", což volně přeloženo znamená návrat k umění antiky, římské antiky
- římské památky se dochovaly v mnoha italských městech a Italové si byli dobře vědomi, že v dávné minulosti byla Itálie s hlavním městem Římem středem civilizovaného světa = znovuzrození majestátnosti Říma.
Periodizace:
1) raná renesance - od 1400 - počátky renesance v Itálii (střediskem je město Florencie)
2) vrcholná renesance - prakticky celé 15. století (1490 - 1500) - šíření renesance po celé Itálii (středisky se stávají kromě Florencie také Benátky a Řím)
3) pozdní renesance - od 1500 - průnik renesance do dalších částí Evropy
- přechodová fáze mezi vrcholnou renesancí a barokem - manýrismus
Raná renesance:
ARCHITEKTURA
- počátečním impulsem pro novou architekturu bylo znovuobjevení spisu Deset knih o architektuře od Vitruvia; podnítilo to stavební činnost, která vycházela z antických stavebních předloh – Leon Battista Alberti 1404–1472, (Andrea Palladio 1508–1580 – vrcholná renesance)
- kostely: výstavní fasáda propracovaná do detailů; kopule
- Santa Maria del Fiore - 1418 - soutěž mezi Brunelleschim a Ghibertim o stavbu kopule; rozhodla komise, že (gotickou) stavbu dokončí Filippo Brunelleschi (výzdobu dveří baptisteria získal v soutěži Ghiberti)
- San Lorenzo ve Florencii - od Brunelleschiho 1419
- Bazilika Santo Spiriro
SOCHAŘSTVÍ
- Lorenzo Ghiberti - výzdoba severních bronzových dveří florentského baptistéria - použil náměty z Nového zákona, je autorem také východních dveří
- Donatello - Sv. Jan Evangelista, Sv. Jiří, David (z bronzu), socha kondotiera Gattamelaty
MALÍŘSTVÍ
- raná renesance se v malířství projevuje snahou o vytvoření prostoru; již Giotto – empirická perspektiva
- pak renesanční umělci – zkoumání zákonitostí perspektivy – pavimento, umístění postav do prostoru
- Massaccio - první malíř, který se systematicky věnoval problému perspektivy
- Paollo Ucello
- Piera della Francesca
Vrcholná renesance:
ARCHITEKTURA
- San Giorgio Maggiore v Benátkách - architekt Andrea Palladio
- S. Maria Novella ve Florencii- průčelí navrhl Leon Battista Alberti
- Kostel Il Gesú v Římě
- Il Redentore v Benátkách - architekt Andrea Palladio
- schodiště knihovny Laurenziany ve Florencii - Michelangelo
- Bazilika sv. Petra ve Vatikánu - hl. architekt D. Bramante - stavbu pojal jako centrálu s půdorysem řeckého kříže
SOCHAŘSTVÍ
- hlavní zájem renesančních sochařů se soustředil na realistické zobrazení lidského těla v přirozených proporcích, postojích a pohybech
- vzorem je antické sochařství, své schopnosti sochaři prohlubovali studiem anatomie
- Michelangelo Buonarroti - David z mramoru - dokonale znázorněné proporce mužského těla , Pieta Madony, a další..
MALÍŘSTVÍ
- Sandro Botticelli - působil převážně ve Florencii, v jeho díle přechod od rané k vrcholné renesanci - Primavera, Zrození Venuše
- Andrea Mantegna - působil v Benátkách u rodiny Belliniů; důraz na kresbu, hledí na objekt, nezaujatě zachycuje to co vidí, bez ohledu na estetický výsledek, důležitý charakter, detailní, popisný, záliba pro detail
- Leonardo da Vinci - všestranná renesanční osobnost - velký rozptyl činnosti (malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér) - Madona ve sklalách, Dáma s hranostajem, Poslední večeře, Mona Lisa (La Gioconda)
- Rafael Santi
- Michelangelo Buonarroti - fresky v Sixtinské kapli - Stvoření světa a Poslední soud
- Albrecht Dürer - německý malíř - dřevořezy, akvarely, řada portrétů a autoportrétů
Pozdní renesance - manýrismus:
- Tintoretto
- Giuseppe Arcimboldo
- Paolo Veronese
Žádné komentáře:
Okomentovat