Tašismus
- z franc. la tache - skvrna
- jedna z možností abstraktního expresionismu v malířství a grafice 50. a začátku 60. let ve Francii
- směr vnikl po II.sv. válce v Paříži
- v podstatě se jedná o evropskou obdobu americké akční malby
- jedna z možností abstraktního expresionismu v malířství a grafice 50. a začátku 60. let ve Francii
- směr vnikl po II.sv. válce v Paříži
- v podstatě se jedná o evropskou obdobu americké akční malby
- zdůrazňoval spontánnost malířské akce, projevující se např. automatickým kladením barevných skvrn a linií bez promyšleného záměru
- malíři vytvářeli barevné skvrny v širokých tazích štětce, barva byla nanášena na plátna přímo z tub a rozmazávána ve spontánních tvořivých impulsech; obrazy mluví novým uměleckým jazykem, zachycují náhlou dynamiku a bezprostřednost
Představitelé:
Představitelé:
- Georges Mathieu
- Wols
- Jean Bazaine
................................................................................................................................................................
Francouzská abstrakce po roce 1945 - Informel
- malba vzniká zcela spontánně bez kompozičních pravidel - zcela bourá koncepty tradičního umění i kompozice, je iracionální a svobodný
- je protikladem geometrického umění
- prostor je dotvářen různým materiálem - písek, sádra, štěrk, kousky omítky, provazy, umělé hmoty,..
- z obrazů cítíme pocit samoty, odcizení, hrůzy
- je protikladem geometrického umění
- prostor je dotvářen různým materiálem - písek, sádra, štěrk, kousky omítky, provazy, umělé hmoty,..
- z obrazů cítíme pocit samoty, odcizení, hrůzy
Představitelé:
- Hans Hartung
- Wols
- Jean Fautrier
- Alberto Burri
- Jean Dubuffet
................................................................................................................................................................
Abstraktní expresionismus v USA
a) akční gestická malba - action painting
- americká obdoba evropského tašismu
- důraz kladen na samotný akt malování a proces malby, na vůli a rozumu nezávislá malba - svoboda a spontánnost, vše má charakter jakéhosi rituálu
- malíř vrhá barvy na plátno, nanáší je přímo z tuby, lije je z plechovky, někdy přidává do barvy další materiály jako je písek, dřevo, drcené sklo,...
- takto impulsivně nanášené barvy vytváří na plátně neohraničené struktury, mnohdy jsou dotvářeny špachtlemi či noži
Představitelé:
b) lyrická abstrakce
- pomocí barevných ploch je vytvářen prostor - nekonečno
- obrazy velkých formátů působí mysticky a spirituálně
Představitelé:
- Mark Rothko - Rust and Blue, White cloud over purple, Orange, red and yellow
- Barnett Newman - Onement 1, Who's Afraid of Red, Yellow and Blue?
Pop Art
- z anglického "popular art" - populární umění
- objevil se v polovině 50. let, dominoval však v 60.letech
- objevil se v polovině 50. let, dominoval však v 60.letech
- stojí na hranici mezi realistickým a abstraktním uměním
- pop art povýšil zcela běžné výrobky moderní americké společnosti na umělecká díla (plechovka Campbelovy polévky, láhve od Coca-Coly, noviny, komiksy, fotografie osobností,..)
- doslova vytrhl konkrétní předměty z přirozené reality (od každodenního používání) a přenesl je do výstavní síně => tím změnil jejich způsob vnímání
- umělci pracují s prostředky reklamy - plakáty, nálepkami na konzervy, filmy, fotografiemi
- použití techniky koláže, asambláže, serigrafie - sítotisk
Představitelé:
- Andy Warhol - Modrá Marylin, 210 lahví Coca-Coly, Elvis, Campbelova polévka
- Roy Lichtenstein - Maybe
- Robert Rauschenberg
Op Art
- z anglického "optical art" - optické, vizuální umění
- je pravým opakem akční expresionistické abstrakce
- využívá rozumu, logiky, přesnosti, optiky a fyziologie
- cílem je dosažení otického klamu vzniklého rytmickým řazením a prolínáním geometrických tvarů které vyvolávají dojem pohybu, plynutí či vibrace plochy
- základní technikou op artových děl a jejich rozmnožení je serigrafie - sítotisk
- základní technikou op artových děl a jejich rozmnožení je serigrafie - sítotisk
Představitelé:
- Bridget Ryleová - Pohyb ve čtvercích, Pruhy
................................................................................................................................................................
Kinetické umění
- vzniklo již počátkem 20. století v Evropě v tvorbě dadaistů a konstruktivistů, nicméně velkého ohlasu se mu dostalo i v USA v 50. a 60. letech 20. století
- je syntézou různých druhů umění - spojuje architekturu, divadlo, sochařství, hudbu, světlo..
- často vychází z různých fyzikálních zákonů (působení magnetického pole) a skryté dynamiky v přírodě (závan větru, proudění vzduchu, otřesy) ale i z přirozených podmětů (dotek ruky)
- tyto podměty uvádí do pohybu většinou zavěšené objekty, tzv, mobily - jemné konstrukce vyrobené z vyvážených kusů plechu upevněných na drátech
- kromě mobilů sem patří také kinetické fontány
- celkový dojem z díla podmaňoval vztah mezi prostorem, pohybem a světlem.
Představitelé:
- je syntézou různých druhů umění - spojuje architekturu, divadlo, sochařství, hudbu, světlo..
- často vychází z různých fyzikálních zákonů (působení magnetického pole) a skryté dynamiky v přírodě (závan větru, proudění vzduchu, otřesy) ale i z přirozených podmětů (dotek ruky)
- tyto podměty uvádí do pohybu většinou zavěšené objekty, tzv, mobily - jemné konstrukce vyrobené z vyvážených kusů plechu upevněných na drátech
- kromě mobilů sem patří také kinetické fontány
- celkový dojem z díla podmaňoval vztah mezi prostorem, pohybem a světlem.
Představitelé:
................................................................................................................................................................
Architektonicky významné budovy druhé poloviny 20. století
postmodernismus - mezinárodní styl
Svět:
- muzeum moderního umění v Paříži - Centre Pompidou (pozdní funkcionalismus - 70. léta)
- Opera v Sydney - architekt J. Utzon
- Pyramide du Louvre v Paříži - hlavní vstup do Louvru
- La Grande Arche v Paříži (Velký oblouk) - moderní pařížská čtvrť La Defence
- Guggenheimovo muzeum v New Yorku - architekt F. Wright
Česko:
- Tančící dům v Praze - architekti Frank Gehry a Vlado Milunić
- Zlatý Anděl v Praze - architekt J. Nouvel
Žádné komentáře:
Okomentovat