- výchozí podněty hledal v minulosti (středověk) a v exotických krajích (orient)
- důraz klade na city, vášně, dobrodružství, fantazii, individualitu, silné a výjimečné zážitky (oproti tomu klasicistní víra založena v rozum, řád a spořádanost světa a lidské společnosti)
- název je odvozen od slova román - označení lit. žánru který v 18. stol. začal hojně obsahovat psychologické či mystické prvky
- romantici hledají neklid, nejistotu, bouří se proti přílišné spoutanosti života
- příčí se jim průmyslová tovární výroba a špína rychle se rozrůstajících měst
- romantismus našel uplatnění ve všech uměleckých oborech (výrazně zasáhl i literaturu nebo např. hudbu)
MALÍŘSTVÍ
- největší důraz kladen na obsahovou stránku díla a dosažení efektu neklidu a dynamiky
- oblíbená je krajinomalba
- umělci nacházejí náměty v nespoutané přírodě, opuštěných místech se zříceninami nebo naopak v bojích za svobodu, v tématech lásky a smrti
- je plné nevšedních tajuplných námětů ze středověkých dějin
- dramatičnost v tahu štětce a hře světla s stínu
Francouzští představitelé:
- Théodore Géricault - Vor medúzy
- Eugène Delacroix - Svoboda vede lid na barikády, Autoportrét
Angličtí krajináři: - silně ovlivnili impresionismus
ARCHITEKTURA
- vrací se ke starým slohům, hlavně ke středověké gotice
- polovina 18. stol. - vzniká tzv. novogotika - romantický obdiv a napodobování gotiky
- v 19. stol. se objevuje tzv. purismus (z lat. purus - čistý) a s ním spojená restaurátorská činnost
- typickým znakem je tupé zakončení válcovitých věží a nárožních věžiček a zubaté cimbuří
- vzniká nová koncepce v řešení zámeckých a městských parků - tzv. anglický park - přírodně krajinářský park, nesymetrický, nepravidelný bez přímých linií, využívá nerovnosti terénu, doplněn drobnou architekturou (altánky, rozhledny, umělé jeskyně, umělé zříceniny,..)
Architektura u nás:
- John Constable - Hrad Hadleigh
- William Turner - Déšť, pára a rychlost, Otrokářská loď
Malířství u nás:
- Josef Mánes
- Adolf Kosárek
- Josef Navrátil
- vrací se ke starým slohům, hlavně ke středověké gotice
- polovina 18. stol. - vzniká tzv. novogotika - romantický obdiv a napodobování gotiky
- v 19. stol. se objevuje tzv. purismus (z lat. purus - čistý) a s ním spojená restaurátorská činnost
- typickým znakem je tupé zakončení válcovitých věží a nárožních věžiček a zubaté cimbuří
- vzniká nová koncepce v řešení zámeckých a městských parků - tzv. anglický park - přírodně krajinářský park, nesymetrický, nepravidelný bez přímých linií, využívá nerovnosti terénu, doplněn drobnou architekturou (altánky, rozhledny, umělé jeskyně, umělé zříceniny,..)
- Westminsterský palác v Londýně
- Katedrála sv. Patrika v New Yorku
- Országház - radnice v Budapešti
- dostavba chrámu sv. Víta v Praze
- Zámek Lednice
- Zámek Hluboká nad Vltavou
SOCHAŘSTVÍ
- François Rude
- Jean-Baptiste Carpeaux
Žádné komentáře:
Okomentovat