Fauvismus
"šelmy" a jejich klasikové
- z francouzského "les fauve" - šelma
- největší rozmach 1905 - 1907
- fauvisté neměli žádný přesně formulovaný spol. program
- svoboda vyjadřovaná pomocí čistých sytých barev, síla obrazu vychází z barevné plochy která je větší než u impresionistů
- maluje se zátiší, portréty, exteriérové záběry bez modelace a bez stínování
Hlavní představitelé:
- Henri Matisse (1869 - 1954) - Tanec, Hudba, Paní Matissová, Modrý akt, Červená harmonie
- André Derain (1880 - 1954) - Temže a Tower Bridge, Portrét Matisse
- Georges Braque (1882 - 1963)
Další představitelé:
- Maurice de Vlaminck
- Albert Marquet
- Raoul Dufy
- po roce 1907 kdy se fauvisté rozdělili se vývoj každého umělce ubíral jinou cestou (např. G. Braque se stal kubistou)
................................................................................................................................................................
Kubismus
klid po barevné bouři
- jako nový avantgardní směr vznikl v roce 1906 v Paříži
- měl značný vliv na umění počátku 20.stol., nejen z výtvarného hlediska ale také architektury, sochařství a dekorativního umění
- podstatný impuls na vznik kubismu a všechny kubisty měla Cézannova výstava v roce 1907
- ve svých počátcích byl také inspirován africkým uměním (černošské plastiky) ve kterém kubisté viděli prvopočátek zjednodušení a abstrakce
- umělec odmítá tradiční techniky perspektivy, nezachycoval světlo ani hloubku
- popisuje skutečnost v zákl. geometrických tvarech, zobrazuje předměty z různých pohledů
- fáze kubismu:
- geometrický (1907 - 1909) - typické je zjednodušení na zákl. geom. tvary, vyloučení perspektivy a prostoru, uplatnění mnohopohledovosti
- analytický (1910 - 1912) - abstraktnější, rozbíjí předměty v ploše na jednotlivé části, ruší obrys předmětů, ubírá se barevnost , objevuje se písmo a číslice (odkazují k novinám), vlepování papírů do plochy - koláž
- syntetický (1912 - 1914) - snaží se o navrácení ztraceného tvaru objektu, zjednodušují se tvary předmětů a zvýrazňují se jejich nejdůležitější vlastnosti, znovu se objevuje obrys předmětu, vrací se barevnost která je nezávislá na realitě
Hlavní představitelé:
- Pablo Picasso - Avignonské slečny, Autoportrét, Plačící žena, Guernica
- Georges Braque - Portugalec
Další představitelé:
- Juan Gris
- Robert Delaunay - Eiffelova věž
- František Kupka
Futurismus
Krátký útok na tradici
- umělecký směr počátku 20. století
- název nevymyslela v tomto případě kritika ale sami představitelé - futurus - budoucí
- počátek vydáním Manifestu futurismu italského básníka Filippo Marinettiho
- v manifestu se postavil proti všem tradičním hodnotám a prohlašuje, že se objevila nová krása - ,,krása rychlosti“
- heslem futuristů bylo: ,,bojujme proti tradici“ - zavrhovali všeho, co bylo před nimi
- futuristé zobrazují pohyb rozložený na jednotlivé fáze, jsou těžce čitelné, na hranici abstrakce, později využití kubistických forem.
- typická je propagace anarchismu, destrukce, rychlosti a techniky
- futurismus vedl až k oslavě války a inklinoval k fašismu
,,Nejde o to zobrazit prudce jedoucí auto, ale prudkou jízdu auta, dynamiku, akceleraci života.“
Umberto Boccioni
Představitelé:
- Luigi Russolo
- Gino Severini
- Carlo Carrà
- Umberto Boccioni
- Giacomo Balla
École de Paris - Pařížská škola
Do Paříže za bohémstvím
- pojmem Pařížská škola bývá označována skupina několika výrazných malířských osobností, často přistěhovalců – neklidných melancholiků a bezstarostných bohémů žijících a tvořících v Paříži
- jejich tvorba nepodléhalo žádnému jednoznačnému zařazení, neboť každý umělec měl svůj osobitý styl, zcela jedinečným způsobem se však také ovlivňovali navzájem
- soustřeďovali se v pařížských čtvrtích Montmartre a Montparnass
- konec Pařížské školy přišel s propuknutím I. sv. války – mnoho umělců se vrátilo do svých vlastí, někteří emigrovali do USA. Atmosféra meziválečné bohémské Paříže byla nenávratně ztracena.
Představitelé:
- Marc Chagall
- Amedeo Modigliani
- Jules Pascin
- Chaim Soutine
................................................................................................................................................................
Naivní umění
Sny o velké magii
- také známé jako senzitivní, primitivní umění
- umění amatérských tvůrců, kteří začali tvořit z vnitřního popudu - malují pro radost
- často můžeme slyšet, že tyto obrazy vypadají jakoby je malovaly malé děti. Má mnoho odpůrců, kteří ho nepovažují za umění
- typická jsou exotická prostředí, sny, magičnost, harmonie..
Hlavní představitelé:
- Henri Rousseau
- Camille Bombois
- Séraphine
- André Bauchant
................................................................................................................................................................
Německý expresionismus - Die Brücke
Utopie drážďanské skupiny malířů
- německá skupina mladých umělců která vznikla roku 1905 v Drážďanech
- Die Brücke znamená v překladu Most
- umělce Die Brücke spojovaly stejné cíle, nápady a hluboké myšlenky
- mladí umělci se původně jen scházeli k debatám a návštěvám výstav, později však začali tvořit a stali se neodlučnou součástí německého umění expresionismu
- byli plně oddáni svému umění, nevšímali si kritiků
- do umění své doby přinášeli čerstvost, poctivost a čestnost vizí, silnou vůli a sebedůvěru
- jejich obrazy a grafiky se vyznačují plošností, hrubou linkou, tvarovou deformací, hranatými a špičatými tvary
- v grafice používali techniky jako dřevořez, rytina, suchá jehla, lept nebo litografie
- po nástupu nacismu k moci byli umělci Die Brücke prohlášeni za zvrhlé. Všechna jejich díla byla odstraněna z německých galerií a mnohá z nich byla veřejně spálena.
Představitelé:
- Die Brücke znamená v překladu Most
- umělce Die Brücke spojovaly stejné cíle, nápady a hluboké myšlenky
- mladí umělci se původně jen scházeli k debatám a návštěvám výstav, později však začali tvořit a stali se neodlučnou součástí německého umění expresionismu
- byli plně oddáni svému umění, nevšímali si kritiků
- do umění své doby přinášeli čerstvost, poctivost a čestnost vizí, silnou vůli a sebedůvěru
- jejich obrazy a grafiky se vyznačují plošností, hrubou linkou, tvarovou deformací, hranatými a špičatými tvary
- v grafice používali techniky jako dřevořez, rytina, suchá jehla, lept nebo litografie
- po nástupu nacismu k moci byli umělci Die Brücke prohlášeni za zvrhlé. Všechna jejich díla byla odstraněna z německých galerií a mnohá z nich byla veřejně spálena.
Představitelé:
- Ernst Ludwig Kirchner
- Karl Schmidt-Rottluff
- Erich Heckel
- Max Pechstein
- Emil Nolde
................................................................................................................................................................
Der Blaue Reiter
- umělecké hnutí avantgardní skupiny německých a ruských malířů založené v roce 1911 v Mnichově
- název podle obrazu Der Blaue Reiter - Modrý jezdec
- o vznik tohoto hnutí se zasloužili především Wassily Kandinsky a Franz Marc. Impulsem k založení byla obliba obou umělců v abstrakci
- W. Kandinsky je považován za autora prvního abstraktního obrazu
- skupina se rozpadla v roce 1914 propuknutím I. sv. války
Představitelé:
- Franz Marc
- Wassily Kandinsky
- August Macke
- Paul Klee
- Alexej von Jawlensky
- Gabriele Münter
- Marianne von Werefkin
................................................................................................................................................................
Dadaismus
"Strašák proti rozumu"
- velmi populární avantgardní směr mezi světovými válkami
- objevil se již za I. sv. války kdy byly otřeseny hodnoty jako láska, pravda, krása, spravedlnost
- vznikl jako revolta skupiny umělců různých národností proti válečným hrůzám - umění šokovalo stejně jako šokovala válka
- dadaismus byl prostředek jak vyjádřit zmatek a strach z války, zároveň však toto hnutí nehledalo žádná východiska, hlavním programem bylo nemít program
- za počátek dadaismu bývá považováno datum 5. února 1916, kdy se v Curychu v Kabaretu Voltaire sešla řada umělců a intelektuálů (velmi často emigrantů), kteří svými protiválečnými a pesimistickými postoji vytvořili toto hnutí.
- velmi brzy se dadaismus dostal do USA a Německa, kde se rozvíjel nezávislým způsobem
- původ slova Dada je nejasný a existuje několik teorií o vzniku tohoto slova:
1) jedná se o slovo bez jakéhokoli významu, které si dadaisté prostě vymysleli.
2) slovo pochází od rumunských umělců (T. Tzary a Marcela Janca), kteří často používali slova „da, da“, znamenající „ano, ano“.
3) při vzniku hnutí dadaisté přemýšleli jak toto hnutí pojmenovat, a tak náhodně zabodli nůž do francouzsko-německého slovníku – „Dada “ je ve francouzštině dětské slovo pro „houpacího koně“. Francouzština má také hovorový výraz „c'est mon dada“ znamenající „to je má záliba“
Představitelé:
- Hans Arp - sochař
- Marcel Duchamp
- Man Ray - malíř a fotograf
- Francis Picabia
- dadaismus měl velký vliv na surrealismus
................................................................................................................................................................
Surrealismus
"O absolutní moci snu"
- vznikl v Paříži v roce 1920, jedná se o poslední tzv. ismus
- za zakladatele a hlavního teoretika surrealismu je považován francouzský básník a prozaik André Breton
- počátky surrealismu navazovaly na dadaismus, ze kterého přišlo mnoho umělců, surrealismus má však výrazně širší rozsah
- stejně jako Dada byl negativní odpovědí na první světovou válku, ale surrealismus měl pozitivnější názor - tj. svět může být změněn a transformován do místa lásky, svobody, a poezie.
- surrealismus (na rozdíl od dadaismu) vypracoval systém, který byl schopen reagovat na společenské, filosofické, umělecké a jiné otázky a problémy své doby
Znaky:
- umělci bezprostředně vyjadřovali své dojmy, pocity a sny bez jakýchkoliv rozumových zábran či logických souvislostí, šokovali a provokovali
- umění usiluje o změnu lidské společnosti, společenského řádu a o osvobození člověka, využívá obrazotvornosti, fantazie a těží z psychického automatismu (volného toku obrazů bez rozumové kontroly a zábran)
- na obrazech se prolíná sen a skutečnost, reálné a fantastické, dochází k propojení odlišných časů a prostorů
- mnoho populárních umělců žilo v Paříži, která byla ve 20. a 30. letech 20. stol. (období největšího rozmachu surrealismu) kulturním centrem světa
Představitelé:
- Salvador Dalí
- René Magritte
- Joan Miró
- Yves Tanguy
- Paul Delvaux
- Alberto Giacometti - sochař
- za "předchůdce" všech surrealistů můžeme považovat mistra záhad a snu, Giorgio de Chirica
................................................................................................................................................................
Orfismus
- výraz byl v umění poprvé užit v roce 1912 francouzským básníkem Guillaumem Apollinairem
- soustřeďuje se na zrušení linky a pomocí barevných ploch které se často prostupují, se snaží vyvolat hudební dojmy (rytmus, souzvuk)
- tvarově vychází z různých geom. tvarů, nejčastěji z kruhových
- barevnost přejata od fauvistů, tvary a linie z kubismu
- barevnost přejata od fauvistů, tvary a linie z kubismu
Hlavní představitelé:
- Robert Delaunay - francouzský malíř, přešel od kubismu k abstrakci
- František Kupka - český malíř a grafik působící dlouhodobě v Paříži
...............................................................................................................................................................
Konstruktivismus
- název pro architektonické a výtvarné hnutí v Rusku, aktivní zejména po Říjnové revoluci (1917)
- název z latinského constructio - složení, sestrojení
- směr reaguje na technický rozvoj
- směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby
- prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály)
- zakladatel a vedoucí postava:
- výtvarná stránka konstruktivismu má dvě podoby:
1) rajonismus neboli lučismus
- od slova ray - paprsek
- inspirován myšlenkami futurismu
- pomocí světel, tónů a paprsků chce vzbuzovat iluzi pohybu mimo čas a prostor
- ovlivnil rozvoj abstraktního umění umění po celé Evropě
- název z latinského constructio - složení, sestrojení
- směr reaguje na technický rozvoj
- směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby
- prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály)
- zakladatel a vedoucí postava:
- Vladimir Tatlin - autor prostorových reliéfních kompozic které kombinují dřevo, sklo a papír - autor projektu Památníku III. Internacionály
- výtvarná stránka konstruktivismu má dvě podoby:
1) rajonismus neboli lučismus
- od slova ray - paprsek
- inspirován myšlenkami futurismu
- pomocí světel, tónů a paprsků chce vzbuzovat iluzi pohybu mimo čas a prostor
- ovlivnil rozvoj abstraktního umění umění po celé Evropě
- M. Larionov
- N. Goncharova
- Kazimír Malevič - Černý čtverec
- El Lisickij
................................................................................................................................................................
Neoplasticismus - hnutí De Stijl
- neoplasticismus jakožto nový směr směr vznikl v Nizozemsku v důsledku izolace od pařížské umělecké komunity, kterou v té době umocnila I. sv. válka (Nizozemsko bylo neutrální)
- tento směr se zformoval mezi nizozemskou skupinou malířů kteří vytvořili hnutí zvané De Stijl
- tvorbu, názory a myšlenky této skupiny propagoval a formuloval časopis De Stijl vydávaný malířem a kritikem Theem van Doesburgem
- typickým znakem směru se stává harmonie a vyváženost
Hlavní představitelé:
- Piet Mondrian - holandský malíř, reprezentuje čisto, geometrickou abstrakci, harmonie a vyváženosti dosahuje pravoúhlým členěním plochy do kříže a použitím několika základních barev (červená, žlutá, modrá, bílá a černá)
- Theo van Doesburg
- Gerrit Rietveld - holandský architekt a designér
................................................................................................................................................................
Funkcionalismus
- po I. sv. válce se v architektuře uplatňují vedle sebe různé způsoby které jsou označovány pod společným názvem Funkcionalismus
- nastupuje ve 20. letech 20. stol., poté znovu v 50. až 70. letech
- základním požadavkem funkcionalismu se stalo heslo: "forma následuje funkci" = byl zdůrazněn požadavek funkčnosti, účelnosti na úkor výtvarné stránky staveb
Znaky:
- odmítá principy tradiční architektury 19. stol. (klasicismu a romantismu)
- svým programem se snaží vyhovět moderní době - staví se průmyslové budovy a byty levně a rychle
- proti měšťanskému bytu s velkými místnostmi staví minimální byt který má být co nejúspornější při výstavbě i provozu
- požaduje přímé osvětlení, proslunění a větrání všech místností
- zajímá se o urbanistické řešení měst
- upouští se od dekorace a detailů
- staví se hlavně veřejné instituce jako jsou továrny, nádraží, radnice, knihovny, plavecké bazény, veřejná bytová zástavba atp.
- města jsou rozšiřována o předměstské sídliště
- jedním z největších představitelů a architektů celého 20. stol. se stal:
- Le Corbusier - původem švýcarský architekt, urbanista, teoretik a malíř, projektoval řadu budov - autor vily Savoye na předměstí Paříže, poutní kaple Ronchamp v záp. Francii, obytný dům s více než 300 byty v Marseille, podílel se také na urbanistickém řešení města Zlína
- funkcionalismus našel své uplatnění na tzv. BAUHAUSU - škole výtvarného umění a designu která vznikla v roce 1919 ve Výmaru a později se přestěhovala do Dessau (Německo)
- Bauhaus usiloval o sloučení umění s průmyslovým návrhářstvím, strojní a hromadnou výrobou
- působila zde řada významných architektů a malířů
Hlavní představitelé Bauhausu:
- Walter Gropius - navrhl novou budovu pro Bauhaus v Dessau
- Mies van der Rohe - u nás se proslavil stavbou vily Tugendhat v Brně (1930), v USA projektoval prosklenou stavbu Seagram (New York)
Další představitelé funkcionalismu:
- Frank Loyd Wright - Guggenheimovo muzeum v New Yorku, Vila nad vodopádem v Pensylvánii,..
- Adolf Loos - německý architekt českého původu
- Josef Fuks + Oldřich Tyl - čeští architekti
Žádné komentáře:
Okomentovat